• Bedrift

    Ving Norge AS
  • Bransje

    Reiseliv, hotell og restaurant
  • Bedriftsstørrelse

    Mellomstor bedrift

Øker sikkerheten, sparer lisens og vinner 500 timer per uke med nytt antivirusprogram

Reiseoperatøren Ving Norge har gått over til antivirusprogrammet Microsoft Forefront Client Security. Det øker sikkerheten, sparer kostnader til tredjepartsprogram og gjør PC-brukerne mer effektive.

Som mange andre hadde Ving Norge antivirusprogrammet Forefront Client Security som en del av sin lisensavtale, men brukte det ikke.

– Da tredjepartsprogammet vi kjørte i stedet begynte å få dårlige tester, var Forefront en opplagt ny kandidat. Nå har vi hatt dette på alle de ca 1.000 PC-ene våre i et halvt års tid og har bare gode erfaringer.

– Vi sparer lisenskostnader til tredjepartsprogram, og vi har frigjort en halvtime ekstra per PC per uke til produktivt arbeid. Tidligere var PC-ene nærmest lammet de 30–45 minuttene den ukentlige virusscanningen tok, sier Ignacio Dinchong, IT-koordinator for Ving Norge.

Stopper mer
Ving har sluppet infiltreringssituasjoner, men flere tester viste at viruskontrollen de brukte slapp gjennom flere virus, skadeprogram og spionprogram enn mange konkurrenter.

– Vi har også en dreining mot større andel bærbare PC-er i maskinparken. Det øker beskyttelsesbehovet fordi medarbeiderne våre også bruker dem til privat surfing på fritida, forteller Dinchong.

Nysgjerrige på Forefront Client Security
Lisensavtalen hos Ving Norge er en Microsoft Enterprise Client Access License Suite. I denne pakken inngår Forefront Security Suite uten ekstrakostnader.

– Pilotene våre viste at Forefront ga den beskyttelsen vi trenger. Det var raskt og enkelt å installere, og det ga ingen kompatibilitetsproblemer. Vi så også at scanning og løpende oppdatering knapt var merkbart på brukernes PC-er. I motsetning til tidligere kunne de jobbe uforstyrret videre uten avbrudd.

– Ut fra disse resultatene besluttet vi oss for å innføre Forefront som antivirusprogram på alle våre maskiner, forteller Dinchong.

Automatisert utrulling
Ving har om lag 1000 PC-er fordelt på kontorer i Norge og resten av Skandinavia og dessuten på alle sine reisemål verden over.

– Vi sentraliserte og automatiserte utrullingen med Microsoft System Center Configuration Manager. Brukerne gjorde ingenting. Forefront med standardisert oppsett ble automatisk installert på maskinen når de gikk inn på det interne nettverket.

Effektiv oppdatering
Dinchong trekker også frem at det er svært enkelt å holde Forefront oppdatert.

– Oppdateringer og nye virusdefinisjoner kommer ofte og er så små at de tar lite båndbredde og maskinkapasitet, påpeker han.

Ving får dem sentralt gjennom Windows Server Update Services (WSUS) og distribuerer dem med Microsoft System Center Configuration Manager. Brukerne merker ingenting. Når det er oppdateringer, blir de installert automatisk ved pålogging uten å sinke maskinen.

– Dette er ekstra viktig for alle våre mobile brukere som logger seg opp via VPN fra steder med dårlig båndbredde. Nå holder vi alle maskiner løpende scannet og oppdatert, og det er en klar sikkerhetsgevinst, sier Dinchong.

Bedre kontroll
Forefront blir styrt gjennom en administrasjonskonsoll.

– Rapportene fra den gjør at vi følger trusselbildet løpende og oppdager nye farer raskt. Med SCCM kan vi distribuere beskyttelsestiltakene langt raskere enn før, forteller han.

De gode erfaringene med Forefront Client Security på brukernes PC-er har fått Ving til å vurderer å utvide bruken til å også omfatte deres Microsoft Exchange Server og Office Communication Server.

– Vi er i gang med å teste og planlegge og regner med implementering i løpet av våren 2010. Servere er også utsatt for angrep og innbrudd og trenger beskyttelse. Når Forefront fungerer så bra på klienter, er naturlig å bruke det på hele plattformen, sier IT-koordinator Ignacio Dinchong, IT-koordinator i Ving Norge.