• Bedrift

    XXL
  • Bransje

    Logistikk og transport
  • Samarbeid med

    Advania
  • Bedriftsstørrelse

    Mellomstor

Vokser i takt med brukeren

Store varehus, bredt utvalg og effektiv logistikk er forretningsmodellen til sport- og villmarkskjeden XXL. Med over 30 varehus, 30.000 varegrupper og stadig vekst kunne varelogistikken vært en utfordring uten Microsoft Dynamics AX. Det avanserte styringssystemet holder i sanntid orden på produktene fra produsent til konsument. – Vår innkjøpsmodell forutsetter et system som fungerer gjennom hele næringskjeden, sier Espen Terland, it-direktør i XXL.

XXL satser på lave priser og stort utvalg av kjente merkevarer. Over tolv år etter oppstarten har de etablert 20 varehus i Norge, og har nylig ekspandert utover landegrensene. Så langt har kjeden 11 varehus i Sverige, og Finland er neste land ut. Med totalt 31 varehus, 30.000 artikler i sortimentet og to organisasjoner under paraplyen er tilgang til vareinformasjon i sanntid for alle ansatte en utfordring. De viktigste varene må alltid være inne, samtidig som omløpshastigheten må holdes oppe. Den utfordringen tok konsulentselskapet Advania sammen med XXL, og tilpasset Microsoft Dynamics AX til kjedens behov.

- Vi har brukt Dynamics AX helt siden vi startet opp for tolv år siden, og opplever at programvaren vokser i takt med våre behov. Etter ti år med sterk vekst tilbyr fortsatt AX det vi trenger, sier Terland.

Brukes av alle ansatte

Nær sagt alle XXLs ansatte er daglige Dynamics AX-brukere. – I butikken bruker de ansatte programvaren til ordrehåndtering, sjekk av lagerbeholdning og priser, mens de på kontoret primært bruker økonomi- og innkjøpsfunksjonene, sier Terland. Grossistleddet er skilt ut som en egen organisasjon, noe som innebærer at XXL er avhengig av systemets intercompany handelsfunksjonalitet Alle varer spores i alle ledd, i sanntid. Automatiserte bestillingsfunksjoner sørger også for at varer automatisk bestilles fra hovedlageret når varehyllen nærmer seg tom.

Årsakene til at XXL i sin tid valgte Dynamics AX, og siden har holdt seg til det, kan oppsummeres slik:

· Et system for hele næringskjeden: Mange varehus, enormt utvalg og forretning på tvers av landegrensene fordrer kontroll på vareflyten. Det tilbyr Dynamics AX.

· For alle ansatte: Ett system møter behov fra samtlige ansatte i organisasjonen, fra hovedkontoret ut i butikkene. Ordrehåndtering, lagerstatus, prissjekk, bestillinger, økonomi og innsjekk, alt løses via samme system.

· Med rom for vekst: Systemet som er inkorporert i så mange funksjoner i bedriften er ingen vekstbrems, men vokser i takt med brukerens behov.

Fullt utbygget kan systemet brukes av nærmere 4000 brukere samtidig, og på det meste er det 500 brukere på XXLs system. Det tallet er garantert høyere om noen år, uten at det er noen utfordring for Microsoft Dynamics AX.